Είδος: Δράσης, Πολεμικών Τεχνών
Γράφει ο Νίκος Ρέντζος
"Δεν ξέρω τι μπορείς να πεις σήμερα για τον Μπρους Λη που δεν έχει ειπωθεί. Το χάρισμα τεράστιο, το κινηματογραφικό εκτόπισμα μοναδικό. Έχοντας ένα δικό του τρόπο κατάφερε να περάσει ψήγματα της φιλοσοφίας των πολεμικών τεχνών μέσα από τους τελευταίους ρόλους του. Το Enter The Dragon αποτέλεσε το όχημα που έφερε τις πολεμικές τέχνες στον δυτικό κόσμο και οδήγησε το κοινό να ψάξει τα προηγούμενα (και καλύτερα) φιλμς του θρυλικού πρωταγωνιστή. "
Ο ΚΙΤΡΙΝΟΣ ΠΡΑΚΤΩΡ
ΤΟΥ ΧΟΝΓΚ ΚΟΝΓΚ
Σκηνοθεσία:Robert Clouse
Σενάριο:Michael Allin
Παίζουν:Bruce Lee,
John Saxon,Jim Kelly |
Ο θρύλος του Μπρους Λη γεννήθηκε λίγες μέρες μετά το θάνατό του, με την πρεμιέρα του Enter The Dragon, της πρώτης Αμερικανικής- Κινεζικής συμπαραγωγής. Το φιλμ μπορεί να θεωρείται ως αυτό που είχε τη μεγαλύτερη επιρροή στην εξάπλωση των ταινιών πολεμικών τεχνών, μπορεί να μπήκε στο Εθνικό Μητρώο Κινηματογράφου της Αμερικής, εκεί όπου μπαίνουν από το 1889 μέχρι σήμερα είκοσι πέντε ταινίες κάθε χρόνο, οποιουδήποτε είδους γιατί έχουν ιστορική, πολιτισμική ή αισθητική σημασία, αλλά σήμερα αυτό το ιστορικό φιλμ δε μπορεί να επιδείξει τίποτα άλλο πέρα από τον χαρισματικό πρωταγωνιστή του.
Δεν ξέρω τι μπορείς να πεις σήμερα για τον Μπρους Λη που δεν έχει ειπωθεί. Το χάρισμα τεράστιο, το κινηματογραφικό εκτόπισμα μοναδικό. Έχοντας ένα δικό του τρόπο κατάφερε να περάσει ψήγματα της φιλοσοφίας των πολεμικών τεχνών μέσα από τους τελευταίους ρόλους του. Το Enter The Dragon αποτέλεσε το όχημα που έφερε τις πολεμικές τέχνες στον δυτικό κόσμο και οδήγησε το κοινό να ψάξει τα προηγούμενα (και καλύτερα) φιλμς του θρυλικού πρωταγωνιστή. Παρακολουθώντας σήμερα το φιλμ που σκηνοθέτησε ο Αμερικανός, Ρόμπερτ Κλάους, έρχονται στο μυαλό μου δύο πράγματα: Τζέιμς Μποντ και The Octagon. Ας γίνω λίγο πιο κατανοητός! Σε ό,τι αφορά τον Τζέιμς Μποντ είμαι σίγουρος ότι έχετε ήδη κάνει τη σύνδεση αν έχετε δει το Enter The Dragon. Η ατμόσφαιρα των ταινιών του Μποντ (και συγκεκριμένα του Doctor No και του Live And Let Die) είναι κάτι που φανερά ήθελε να πλησιάσει ο Κλάους και σχετικά το καταφέρνει. Το Octagon είναι μια από τις πρώτες ταινίες που πρωταγωνίστησε ο Τσακ Νόρις και θυμάμαι ότι, γράφοντας την κριτική για την ταινία, παρατήρησα το κακό πρώτο μισό της και το εκπληκτικό δεύτερο. Όπως συμβαίνει και με το Enter The Dragon (χωρίς να είναι τόσο κακό όσο το φιλμ του Νόρις) έτσι και σ' εκείνο το φιλμ υπάρχει ένα απογειωτικό δεύτερο μέρος, γεμάτο πολύ καλά χορογραφημένες σκηνές δράσης. Η σχηματική πλοκή, οι αδιάφοροι διάλογοι και οι μέτριες ερμηνείες δίνουν τη θέση τους στις χορογραφίες του ίδιου του Μπρους Λη και σε μέρικες μοναδικά στημένες σκηνές, με προσεγμένη φωτογραφία. Σαφώς η τελική αναμέτρηση στο δωμάτιο με τους καθρέφτες είναι αυτή που μένει ανεξίτηλη στη μνήμη των περισσοτέρων.
Ολόκληρο το φιλμ είναι στημένο με τέτοιο τρόπο ώστε να οδηγηθούμε στην τρίτη πράξη του όσο γίνεται πιο ανώδυνα. Ο Μπρους Λη υποδύεται έναν Σαολίν δάσκαλο πολεμικών τεχνών, τον οποίο προσεγγίζει η βρετανική μυστική υπηρεσία και του ζητά να διεισδύσει σε ένα τουρνουά πολεμικών τεχνών που διοργανώνει ο μαφιόζος Χαν, τον οποίο υποψιάζονται για διακίνηση ναρκωτικών και πορνείας. Για να δώσει ακόμα μεγαλύτερο κίνητρο στον ήρωα, ο σεναριογράφος προσθέτει δύο υπό πλοκές, που η μία θέλει τον Χαν να είναι πρώην Σαολίν που ντροπιάζει πια τη σχολή και το ναό, ενώ η δεύτερη θέλει ένα από τα τσιράκια του Χαν να είναι υπεύθυνο για το θάνατο της αδερφής του πρωταγωνιστή μας. Δε χρειάζεται κάτι άλλο για να πειστεί ο Λη και κάπως έτσι οδηγούμαστε στις συστάσεις και των άλλων δύο βασικών πρωταγωνιστών, των Αμερικανών Ρόπερ και Γουίλιαμς, οι οποίοι λαμβάνουν κι αυτοί μέρος στο τουρνουά και γίνονται φίλοι με τον Λη. Ακολουθούν μερικές αδιάφορες σκηνές γνωριμίας με τους χαρακτήρες και μπλα-μπλα, μέχρι να οδηγηθούμε στο ψητό και στη δράση που αναφέρουμε παραπάνω.
Τους δύο φίλους του Λη υποδύονται ο Αμερικανός ηθοποιός με μαύρη ζώνη στο καράτε, Τζον Σάξον, και ο Αμερικανός πρωταθλητής του καράτε και πρωτοεμφανιζόμενος ηθοποιός, Τζιμ Κέλι, ο οποίος έγινε ο πρώτος μαύρος πρωταγωνιστής ταινιών πολεμικών τεχνών και blaxploitation. Άλλη μία γνωστή μορφή στους φίλους των ταινιών του είδους είναι ο Μπόλο Γιούνγκ, αθλητής πολεμικών τεχνών και κυρίως μπόντι μπίλντερ, ο οποίος λόγω του απίστευτου όγκου του και της σκληρής φυσιογνωμίας του έπαιξε σε αρκετούς παρόμοιους ρόλους κακών.
Περισσότερο φιλμ ιστορικής σημασίας πια και όχι ιδιαίτερης κινηματογραφικής αξίας, το Enter The Dragon είναι μια ταινία σύμβολο για την επίδραση του πρωταγωνιστή της στο κινηματογραφικό στερέωμα. Τα τρία προηγούμενα φιλμς του Λη τα θεώρουσα πάντα πιο ενδιαφέροντα αλλά το Enter The Dragon αποτελεί το λόγο που η Δύση έμαθε τις ταινίες πολεμικών τεχνών. Λίγο μάθημα φιλοσοφίας στην πρώτη σκηνή, το αδιάφορο ενδιάμεσο και το δυναμικό τρίτο μέρος αρκούσαν στον Λη για να "μιλήσει" στον κόσμο για αυτά που ήθελε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου