13.8.23

My Name is Nobody (1973) Western Review

 

ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΕΝΑΣ

Γουέστερν,Κωμωδία
Διάρκεια:116'

 

Γράφει ο Νίκος Ρέντζος

  Ο Τζακ Μπόρεγκαρντ περιπλανιέται χρόνια τώρα στους άγριους δρόμους της Δύσης. Είναι ένας ήρωας. Ένας γερασμένος ήρωας που η φήμη του πιο γρήγορου πιστολιού τον ακολουθεί ακόμα αλλά ο Τζακ έχει κουραστεί. Ο κάθε λογής νεαρός πιστολάς θέλει να τον αντιμετωπίσει για να αποκτήσει φήμη και ο Τζακ πρέπει συνεχώς να αποδεικνύει το λόγο που κανένας δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να βάλει μια θανατηφόρα σφαίρα στο στέρνο του. Η Ευρώπη είναι το όνειρό του. Εκεί θα μπορέσει να ζήσει γαλήνια και να αφήσει πίσω του την Άγρια Δύση, την Δύση που κι αυτός έβαλε το χέρι του να αλλάξει και να σταματήσει σιγά σιγά να αποκαλείται "Άγρια". Η μετάβαση αυτή δεν είναι όμως εύκολη. Υπάρχουν ακόμη εκεί έξω κατακάθια που θέλουν η Δύση να παραμείνει "Άγρια", για να συνεχίσουν να έχουν αξία. Αυτά τα τελευταία απομεινάρια μιας εποχής που αλλάζει θα βρεθούν στο κατόπι του Τζακ αλλά ο Τζακ θα έχει έναν σύμμαχο, που θα τον μετατρέψει από ήρωα σε θρύλο.

 Κανένας, είναι το όνομα του νεαρού πιστολά, που θαυμάζει τα κατορθώματα του Μπόρεγκαρντ. Γρήγορος σαν τον άνεμο και πολυμήχανος, σαν τον Οδυσσέα, ο Κανένας έχει ένα σχέδιο που θα προσπαθήσει να πείσει τον γέρο πιστολά να ακολουθήσει. Ο Κανένας γνωρίζει τα πάντα για τον Τζακ και θέλει ένα φινάλε στην ιστορία του ήρωά του που παρόμοιό του δεν θα έχει υπάρξει. Τα εκατόν πενήντα μέλη της βίαιης και ανελέητης Άγριας Συμμορίας είναι ο στόχος που πρέπει επιτευχθεί και η ιστορία θέλει τον Τζακ μόνο του απέναντι στα σκληρά αυτά καθάρματα. Ο θρυλικός πιστολάς ρίχνει στο χώμα και τους εκατόν πενήντα σε μια μονομαχία που κλείνει τον κύκλο της Άγριας Δύσης. Και έπειτα, η Ευρώπη. Όχι άλλο αίμα, όχι άλλες μονομαχίες στους χωματόδρομους των αμαρτωλών πόλεων. Μόνο ηρεμία για τον Τζακ Μπόρεγκαρντ. Και λίγη φήμη για αυτόν τον άγνωστο, τον Κανένα.

 Ποιος είναι πιο γρήγορος από τον Τζακ Μπόρεγκαρντ στο τράβηγμα του πιστολιού;

Κανένας...

.......................................................................................................................................................................

 Ο Ιταλός, Σέρτζιο Λεόνε, σημάδεψε όσο κανείς άλλος τα γουέστερν. Δεν είναι εύκολο να σκεφτείς ένα γουέστερν και να μην είναι δικό του. Όχι γιατί έκανε πολλά αλλά γιατί έκανε τα πιο σημαντικά. Δική του ήταν και η ιδέα για το "Τ' όνομά μου είναι Κανένας" και σύμφωνα με μαρτυρίες δικό του είναι και μεγάλο μέρος της ταινίας, που ο ίδιος ανέθεσε τη σκηνοθεσία σε ένας από τους καλύτερους και πιο έμπιστους μαθητές του, τον Τονίνο Βαλέρι. Αυτό που δημιουργήθηκε εδώ είναι στην ουσία ένα "μέτα" γουέστερν. Ένας αποχαιρετισμός του Λεόνε και του πρωταγωνιστή του Χένρι Φόντα, στο είδος αλλά και στην ίδια την Άγρια Δύση. Ο εμβληματικός Φόντα συμπρωταγωνιστεί με τον γεμάτο ενέργεια, Τέρενς Χιλ, μεγάλο αστέρα της εποχής, ειδικά στην Ευρώπη, μετά την επιτυχία των κωμικών γουέστερν Τρινιτά. Ο Χιλ είναι η νέα μορφή του είδους, που μέσα από αυτόν δηλώνεται η αλλαγή της εποχής. "Εγώ θα συνεχίσω", είναι σαν να λέει ο Κανένας, του Χιλ, "αλλά θέλω να φύγεις σαν θρύλος και όχι σαν ένας γέρος που δεν έχει τίποτα πια να προσφέρει". Κι έτσι γίνεται. Ο Φόντα αποχαιρετά, κυριολεκτικά μέσα από την τελευταία σκηνή της ταινίας. Αποχαιρετά το είδος μέσα από ένα όμορφα γραμμένο κείμενο, που πολλοί θεωρούν ότι γράφτηκε για τον Τζον Φορντ, που η είδηση του θανάτου του έφτασε στα αυτιά του Λεόνε και του Φόντα κατά τα γυρίσματα της ταινίας.

 Είναι περίεργο φιλμ το συγκεκριμένο. Δεν είναι σίγουρα το πρώτο γουέστερν που θα έπρεπε να δει κάποιος γιατί δεν θα μπορέσει να το εκτιμήσει. Θα πρέπει να έχεις δει αρκετά για να κατανοήσεις την ιδέα πίσω από την ταινία. Θα κατάλαβεις τον λόγο που η ταινία μοιάζει να έχει μέσα πολλά στοιχεία τα οποία φαινομενικά δεν δένουν μεταξύ τους αλλά που τελικά λειτουργούν εξαιρετικά στο τέλος. Η έντονη σάτιρα και η διάθεση παρωδίας που υπάρχει σε πολλές στιγμές του φιλμ έρχεται σε κόντρα με τις στιγμές έντονου σασπένς, όπως η πρώτη κλασική σκηνή ή αυτή με τους καθρέφτες. Ακόμα και οι δύο βασικοί πρωταγωνιστές, ο Χιλ και ο Φόντα, εκπροσωπούν το γουέστερν σε διαφορετικές περιόδους που χαρακτηρίζονται από εντελώς διαφορετική αισθητική.

 Ο Κανένας είναι μια ταινία που πρέπει να δεις οπωσδήποτε αν είσαι φίλος του είδους. Όχι μόνο του σπαγγέτι γουέστερν αλλά του γουέστερν γενικά. Απευθύνεται σε όλους. Στους θαυμαστές του Φορντ αλλά και σε αυτούς του Λεόνε, του Κορμπούτσι, των δύο Σέρτζιο. Είναι διασκεδαστικό αλλά παράλληλα και βαθιά μελετημένο ως προς αυτό που θέλει να πει, ακόμα και στις υπερβολικά κωμικές στιγμές του.



Βαθμολογία άλλων ιστοσελίδων 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου