25.2.15

Outland (1981)

Είδος : Περιπέτεια, Επιστημονικής Φαντασίας

Outland
Σκηνοθεσία:Peter Hyams
Σενάριο:Peter Hyams
Παίζουν:Sean Connery,
Frances Sternhagen,Peter Boyle
Γράφει ο Νίκος Ρέντζος
ΥΠΟΘΕΣΗ: Ο σερίφης Γουίλιαμ Τ. Ο'Νιλ αναλαμβάνει καθήκοντα στο φεγγάρι του Δία, Ιό, όπου βρίσκεται μια αποικία μεταλλωρύχων. Σύντομα ο Ο'Νιλ θα ανακαλύψει μια υπόθεση λαθραίας διακίνησης ναρκωτικών με σκοπό να αυξάνονται οι αντοχές των εργατών, να δουλεύουν περισσότερες ώρες, η εταιρεία να βγάζει περισσότερα αλλά η υγεία των εργατών να απειλείται. Ο Ο'Νιλ θα βρεθεί στο στόχαστρο των ανθρώπων της εταιρείας και θα πρέπει μόνος του να τα βάλει μαζί τους καθώς κανείς από τους κατοίκους της αποικίας αλλά και από τους συναδέλφους του δεν είναι διατεθειμένος να τον βοηθήσει. 

ΑΠΟΨΗ: Η αγάπη του Πίτερ Χάιαμς για τα γουέστερν και συγκεκριμένα για το κλασικό High Noon δεν κρύβεται. Ο Χάιαμς πήρε όλους τους κανόνες και τα κλισέ των γουέστερν και τα μετέφερε στο διάστημα, δίνοντας μας έτσι ένα αξιόλογο φιλμ, σχεδόν ριμέικ του κλασικού γουέστερν του Φρεντ Ζίνεμαν.
 Βρισκόμαστε στην εποχή που η επιστημονική φαντασία δεν είναι πια θέμα των b-movies αλλά έχει περάσει στις πιο mainstream παραγωγές. Συμβολή σε αυτό είχαν φυσικά τα Star Wars και Alien, τα οποία έδειξαν ότι όταν υπάρχει αξιόλογο σενάριο και όραμα από τους σκηνοθέτες, το είδος της επιστημονικής φαντασίας μπορεί να προσφέρει αλησμόνητες στιγμές στο κοινό. Σε αυτή την έξαρση λοιπόν ταινιών γυρισμένων στο διάστημα, έρχεται και το Outland του Πίτερ Χάιαμς. Ο Χάιαμς, όμως, χρησιμοποιεί το διάστημα χωρίς να τον ενδιαφέρει ιδιαίτερα το διάστημα αυτό καθαυτό. Ναι μεν είναι το ντεκόρ αλλά δεν έχει και τόση σημασία στην εξέλιξη της ιστορίας, που έγραψε ο ίδιος. 
  Όλα μέσα στο φιλμ του Αμερικανού σκηνοθέτη κινούνται με τους κανόνες των γουέστερν. Ο νέος έντιμος σερίφης σε μια όχι και τόσο "καθαρή" πόλη, που βρίσκει ελαφρώς δύσκολη την επιβολή του νόμου αλλά και την εύρεση ανθρώπων να στηρίξουν το έργο του. Έχουμε στην ουσία το κλασικό μοτίβο "ένας εναντίον όλων", όπου ο "ένας" έχει τη μορφή του πρώτου Τζέιμς Μποντ, Σον Κόνερι. Ο Κόνερι μπορεί να μην πήγε στο διάστημα ως Μποντ αλλά σημασία έχει πως τελικά πήγε. Πήγε ως διαστημικός σερίφης και έδωσε μια εύκολη ερμηνεία κοντά στα στάνταρ που μας είχε μάθει πάντα. Ο Κόνερι στην ουσία σηκώνει το μισό φιλμ στην πλάτη του, αφήνοντας το άλλο μισό ξεκάθαρα στον σκηνοθέτη του. 
  Με το Outland ο Χάιαμς μας παρέδωσε μια από τις καλύτερες δουλειές του. Απλό, καθαρογραμμένο σενάριο, πολύ καλή φωτογραφία όπως στα περισσότερα φιλμ του και ρυθμός που ανεβαίνει σταδιακά μέχρι την αναμέτρηση του φινάλε. Η σκοτεινή ατμόσφαιρα του φιλμ βοηθά το θεατή να νιώσει το αρνητικό κλίμα που διαισθάνεται συνεχώς ο πρωταγωνιστής ενώ τα οπτικά και τεχνικά εφέ είναι αρκετά καλά για την εποχή. Λάθη που σήμερα "χτυπάνε" έντονα θα βρείτε κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με το διάστημα και τους νόμους που επικρατούν εκεί, όπως ήχοι εκρήξεων και άλλα παρόμοια, αλλά νομίζω ότι μπορείτε να τα συγχωρέσετε.
  Το ξεχασμένο σήμερα Outland αποτελεί μια πολύ καλή επιλογή κυρίως για τους φίλους των γουέστερν και των παλαιάς κοπής περιπετειών. Δεν ξέρω αν θα το πρότεινα με την ίδια ευκολία σε αυτούς που αγαπάνε την επιστημονική φαντασία, γιατί πολλά πράγματα να τους ικανοποιήσουν δε θα βρουν στο συγκεκριμένο φιλμ. Εξάλλου από την αφίσα του φιλμ παίρνεις το πρώτο μήνυμα, βλέποντας τον Κόνερι να κρατά μια καραμπίνα. Ούτε φέιζερ, ούτε φωτόσπαθα, ούτε περίεργα όπλα. Ένα αστέρι στο στήθος και μια καραμπίνα. Τι άλλο στοιχείο να έδιναν οι ιθύνοντες για να καταλάβουμε;




Βαθμολογία άλλων ιστοσελίδων
Cine.gr
PopCorn
Outland (1981) on IMDb



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου