Είδος : Περιπέτεια
ΤΖΕΙΜΣ ΜΠΟΝΤ ΠΡΑΚΤΩΡ 007
ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΧΡΥΣΟΔΑΚΤΥΛΟΥ Σκηνοθεσία:Guy Hamilton Σενάριο:Richard Maibaum,Paul Dehn Παίζουν:Sean Connery, Gert Fröbe,Honor Blackman |
Γράφει ο Νίκος Ρέντζος
ΥΠΟΘΕΣΗ: Ο μεγιστάνας Όρικ Γκολντφίνγκερ, ερευνάται από τον Μποντ, για λαθρεμπόριο χρυσού. Αυτό που θα ανακαλύψει όμως ο Μποντ, είναι πολύ μεγαλύτερο από το λαθρεμπόριο. Ο Γκόλντφινγκερ σχεδιάζει να διαρρήξει το Φορτ Νοξ, το μεγαλύτερο θησαυροφυλάκιο των ΗΠΑ, και να μολύνει τα αποθέματα χρυσού που υπάρχουν εκεί, με σκοπό να αυξήσει την αξία της δικιάς του περιουσίας χρυσού.
ΑΠΟΨΗ: Στο Dr No μας συστήθηκε και τον συμπαθήσαμε. Στο From Russia With Love επέστρεψε με περισσότερο στιλ, σε μια κλασική περιπέτεια κατασκοπείας του Χόλιγουντ. Στο Goldfinger, ο Μποντ, τελειοποιήθηκε.
Το Goldfinger παραμένει ακόμα και σήμερα διασκεδαστικότατο. Ξεφεύγει από τη σοβαρότητα του εκπληκτικού From Russia With Love και οδηγεί τον Μποντ σε άλλα μονοπάτια, δημιουργώντας το δικό του είδος ταινιών. Όχι ακριβώς περιπέτεια κατασκοπείας, όχι ακριβώς ταινία δράσης, όχι ακριβώς θρίλερ, αλλά κάτι που περιέχει αυτά τα στοιχεία και άλλα τόσα. Με λίγα λόγια : μια "Ταινία Μποντ".
Ο σκηνοθέτης αλλάζει και περνάμε στον Γκάι Χάμιλτον, ο οποίος θα σκηνοθετήσει κι άλλες ταινίες του Μποντ αλλά καμμία δε θα φτάσει στα επίπεδα του Χρυσοδάκτυλου. Ο Χάμιλτον και οι συνεργάτες του, βρίσκουν τα στοιχεία που άρεσαν στο κοινό στις προηγούμενες ταινίες και "φουλάρουν" το όχημά τους με αυτά. Η pre credits σκηνή διατηρείται αλλά είναι πλέον άσχετη με την εξέλιξη του φιλμ και εμπλουτισμένη με χιούμορ και θεαματικά stunts. Στη συνέχεια έχουμε περισσότερα γκάτζετς, με την Άστον Μάρτιν να δεσπόζει και να περνάει στη σφαίρα του μύθου, περισσότερη δράση, περισσότερες χιουμοριστικές ατάκες από τον Μποντ και φυσικά σέξι γυναικείες παρουσίες, με τους παραγωγούς του Μποντ να μη δίνουν δεκάρα για όσα άκουσαν στις προηγούμενες ταινίες για τον τρόπο που φέρεται στις γυναίκες ο Μποντ, ονομάζοντας μάλιστα το κύριο Bond-girl του φιλμ, Pussy! Εκτός από όλα αυτά όμως, ο Χάμιλτον και η ομάδα του φροντίζουν να μας δώσουν και μια-δυο κλασικές πλέον σκηνές. Ποιος δεν θυμάται την επικαλυμμένη με χρυσό χρώμα, δολοφονημένη γυμνή γυναίκα στις αρχές της ταινίας; Σήμα κατατεθέν του φιλμ! Σκηνή ανθολογίας, εξαιρετικά εντυπωσιακή για την εποχή της, είναι επίσης η στιγμή που ο Χρυσοδάκτυλος έχει συγκεντρώσει όλους τους γκάγκστερ της Αμερικής στο γραφείο του και κάνει επίδειξη του εξοπλισμού του, μετατρέποντας ένα ολόκληρο δωμάτιο σε αίθουσα επιχειρήσεων. Τραπέζια μπιλιάρδου μετατρέπονται σε μακέτες, γιγαντοοθόνες ξεπροβάλουν στους τοίχους και ο Χρυσοδάκτυλος παίζει με τα κουμπάκια του και το διασκεδάζει! Τι επιδειξίας!
Ο Σον Κόνερι συνεχίζει με την ίδια άνεση όπως και στο προηγούμενο φιλμ, ενσαρκώνοντας ίσως τον τέλειο Μποντ. Κοσμοπολίτης, τζέντλεμαν, χιουμορίστας, γυναικοκατακτητής αλλά και σκληρός τη στιγμή που απαιτείται, μοιάζει να μην μπορεί να απειληθεί από τους διαδόχους του.
Τι θα ήταν όμως ο Μποντ χωρίς τον κατάλληλο κακό; Τον άνθρωπο που θα δέχεται τις φαρμακερές ατάκες του. Εδώ αναλαμβάνει όχι μόνο ο Gert Fröbe, στο ρόλο του Goldfinger, ενός από τους πιο αξιομνημόνευτους κακούς στην ιστορία του Μποντ αλλά και ο Harold Sakata, στο ρόλο του προσωπικού σωματοφύλακα του Goldfinger, που χρησιμοποιεί ως όπλο το φονικό καπέλο του! Ο Sakata μπαίνει άνετα στο top 5 των πιο cult χαρακτήρων του Μποντ.
Μπορεί το Goldfinger να μην έχει την σοβαρότητα και την ανάλυση χαρακτήρων του From Russia With Love, απ' την άλλη όμως δεν το επεδίωξε και ποτέ. Το Goldfinger κάνει το δικό του παιχνίδι, βάζοντας νέους όρους στο κινηματογραφικό στερέωμα. Είναι ένα blockbuster της εποχής του, όχι όμως ανεγκέφαλο. Έχει δυνατούς χαρακτήρες, έχει έξυπνη πλοκή και αρκετά οπτικά και τεχνικά εφέ. Το Goldfinger είναι η μετάβαση του Μποντ από κατάσκοπο σε υπερ-κατάσκοπο και καθιέρωσε μια για πάντα το ύφος των ταινιών του. Ο Μποντ, από εκεί κι έπειτα, έγινε ένα από τα κινηματογραφικά, και όχι μόνο, φαινόμενα του αιώνα μας, καταλαμβάνοντας ξεχωριστή θέση στην παγκόσμια κινηματογραφική ιστορία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου